Puterea recunostintei sau cum sa spui „Multumesc”

Fiecare dintre noi suntem binecuvantati cu multe daruri. Si cercetarile recente din domeniul Psihologiei Pozitive, care se concentreaza mai degraba pe trasaturile sanatoase decat pe cele patologice, au descoperit ca recunostinta joaca un rol central in obtinerea starii de bunastare si fericire. Acest lucru pare simplu, si este, dar „practica recunostinta” necesita efort si atentie. Practic, psihologii pozitivi au descoperit ca cererea oamenilor de a-si dezvolta obiceiuri, cum ar fi pastrarea „jurnalelor de recunostinta” in care scriu lucrurile care ii fac sa se simta recunoscatori, pot face eforturi semnificative. Simplul act de a face acest lucru poate stimula starea de spirit, energia, stima de sine, generozitatea si chiar sanatatea fizica.

In ceea ce priveste imbunatatirea sanatatii mintale sau prevenirea bolilor psihice, recunostinta este unul dintre cele mai vitalizante ingrediente ale vietii. Studiile clinice indica faptul ca practica recunostintei poate avea efecte pozitive dramatice si de durata in viata unei persoane. Poate scadea tensiunea arteriala, imbunatatii functia imunitatii, promova fericirea si bunastarea si stimuleaza actele de utilitate, generozitate si cooperare. In plus, recunostinta reduce riscul de viata pentru depresie, anxietate si tulburari de abuz de substante. Fie ca rezulta din acceptarea bunatatii altcuiva, aprecierea pentru maretia naturii sau recunoasterea darurilor in propria viata, recunostinta sporeste aproape toate sferele experientei umane .

Si se pare ca, cu cat mai des si cu mai multa sarguinta urmarim aceasta activitate de recunoastere „activa”, cu atat efectele sunt mai mari. Nu numai ca, dar cu cat mai mult va faceti exercitiile, cu atat efectul este mai puternic. Deci, daca mergeti mai departe decat pastrati un jurnal si luati de fapt masuri pentru a va exprima recunostinta directa cuiva, va veti simti si mai bine.

Toate acestea nu inseamna ca va functiona daca sentimentele tale sunt inexistente sau mecanice. Pentru a fi recunoscator, trebuie sa va ganditi la lucruri care va sunt de fapt semnificative si sa va concentrati asupra sentimentelor pe care le inspira. De exemplu, s-ar putea sa nu fie suficient doar sa spui: „Sunt recunoscator pentru mancarea pe care o consumam” – aceasta poate fi imbunatatita prin imaginarea efectiva a efortului depus in plantarea, cultivarea, livrarea si inspectia acestor alimente.

Psihologii pozitivi, cum ar fi Martin Seligman, profesor la Universitatea din Pennsylvania, care este considerat parintele miscarii, sugereaza ca focalizarea pe aici si acum este de asemenea utila. Uitati-va la saptamana trecuta si veniti cu zece lucruri pentru care sunteti recunoscator. Acest lucru va ajuta sa va conectati la imediata avere buna.

La fel ca si pelerinii, adesea simtim recunostinta cel mai acut dupa ce am trecut printr-o perioada de suferinta. Emmons si Stern au descoperit ca „unele binecuvantari nu se cunosc pana nu se pierd. Pierderea unor aspecte ale vietii poate determina persoana sa creasca valoarea pe care o vad in alte aspecte ale vietii. Afectiunea sau suferinta sunt rascumparate prin recunoasterea bunatatii primite, insotita de sentimente puternice de usurare si recunostinta „.

Recunostinta s-a dovedit a fi rascumparatoare si vindecatoare, mai ales dupa pierdere. Psihologii cred ca „contrastul” este o modalitate prin care aceasta functioneaza. Trecerea de la o stare de pierdere la una de recuperare ne ajuta sa apreciem ceea ce avem. Comparatia cu cei mai putin norocosi a fost intotdeauna o modalitate de a intelege binecuvantarile dvs., dar comparand acum cu un moment din viata voastra, care nu a fost atat de fericit, poate functiona. Poate fi ceva important precum: „Sunt recunoscator pentru asistentele care ma ingrijesc”.

Cu toate acestea, nu este nevoie sa fi suferit o tragedie pentru a simti caldura recunostintei. Te poti concentra pe faptul ca esti recunoscator ca ai un sef mai bun decat ai facut anul trecut sau cat de bun este ca prietenul tau a decis sa ramana mai aproape decat sa plece.

Add Comment