Margaret Atwood revine – Partea a II-a

In climatul politic extrem de incarcat de astazi, oamenii – in special femeile – au reinterpretat povestea The Handmaid’s Tale ca un avertisment presimtit. Deoarece drepturile de reproducere ale femeilor au fost amenintate la nivel national si la nivel international, activistii au imbracat haina stacojie si boneta alba a servitoarelor create de Atwood in The Handmaid’s Tale in semn de protest. Si evenimentele actuale au contribuit cu siguranta la popularitatea si succesul critic al apreciatei serii originale distribuite de Hulu si HBO.

Primul sezon The Handmaid’s Tale a urmat cartea destul de fidel. Al doilea si cel de-al treilea sezon au prezentat noi personaje si evolutii politice, precum si aducand-o pe Marthas si frunta de contrabanda cu zeci de copii din Gilead, in primul rand propriul copil, „Baby Nicole”. As putea pune problema acestei extinderi a materialului sursa, daca nu ar fi fost faptul ca Atwood insasi a fost puternic implicata in serie, functionand ca producator de consultanta in fiecare sezon si chiar jucand un rol important in scenariu.

In Testamentele, Atwood trage din seria la cerere, precum si din romanul ei original. Povestea se ridica la aproximativ 15 ani de la incheierea jurnalului lui Offred. Baby Nicole, inca disparuta, a devenit copilul afis pentru Gilead si o sursa de frecare continua intre acea entitate si Canada vecina. Mayday, „Femeleroad Underground”, inca ajuta femeile sa scape; iar crapaturile din Gilead, foarte corupte, incep sa apara. Ca si cartea originala, Testamentele, este scrisa la prima persoana; in acest caz, povestita mai degraba de trei femei decat de una.

Agnes este fiica privilegiata a unui comandant si a sotiei sale. Desi este voincioasa si mai putin conforma decat i-ar putea dori matusile de la scoala ei, ea accepta principiile lui Gilead. Cu toate acestea, cand mama ei moare si tatal ei se recasatoreste cu o femeie amara si geloasa, Agnes este fortata sa isi regandeasca rolul. Ar trebui sa se casatoreasca cu comandantul de rang inalt pe care l-au ales pentru ea? Sau sa pretinda ca a avut „o chemare” si a devenit matusa, dedicandu-se lucrarii lui Dumnezeu si formand sfera femeilor, desi limitata?

Daisy este o adolescenta care creste in Canada. Desi traieste intr-o societate mult mai liberala si progresista, ea este supraprotejata de parinti si frustrata ca o trateaza ca si cum ea ar fi un bibelou usor de spart.

Ultimul narator, destul de surprinzator, este insasi matusa Lydia. Prin naratiunea ei, aflam mai multe despre cum a ajuns Gilead si – cel mai infiorator – cum fondatorii sai, „Fiii lui Iacob”, au reusit sa-i convinga pe multi sa se conformeze cu brutalitatea noului regim. Lydia, prin propriile ei cuvinte, devine mult mai interesanta. Odata „doamna judecatoare”, este atat stralucitoare, cat si manipulatoare, facand ceea ce trebuie sa faca, dar colectand dovezi amagitoare impotriva celor care sunt la putere pentru razbunare si pentru propria protectie.

Add Comment